8.7.1 Årsberetning
STYRETS ÅRSBERETNING 2016
Virkeområdet
Det interkommunale samarbeidet om beredskap mot akutt forurensning (IUA) omfatter 18 kommunene i Sør-Rogaland.
Interkommunalt Utvalg mot Akutt forurensning (IUA) i Sør-Rogaland avholder årsmøte mandag den 3. april 2017. Den politiske styringen utøves gjennom årsmøte hvor en representant fra hver av kommunene deltar.
Årsmøte behandler følgende saker:
Sak 1/17 Valg av møteleder
Sak 2/17 Årsberetning 2016
Sak 3/17 Regnskap 2016
Sak 4/17 Regulering deltager avgift medlemskommunene 2018
Sak 5/17 Regulering honorar arbeidsutvalg 2018
Sak 6/17 Forslag til budsjett 2018
Sak7/17 Valg av leder og nestleder (muntlig forslag årsmøte)
Sak 8/17 Oppnevning av representanter til Arbeidsutvalg fra Sørfylket og Ryfylket
(muntlig forslag årsmøte)
Sak 9/17 Eventuelt.
Kommunenes myndighet etter § 47 i forurensingsloven er delegert til IUA, som har hatt følgende sammensetning i 2016:
Brann- og redningssjef i Rogaland brann og redning IKS, Henry Ove Berg, leder
Varabrannsjefen i Rogaland brann og redning IKS, Ståle Fjellberg, nestleder
Daglig leder Stavangerregionen havn, Odd Bjørn Bekkeheien, medlem
Havnefogd i Eigersund, Knut Seglem, medlem
Havnesjef i Sandnes havn KF, Thor Thingbø, medlem
Brannsjef i Strand kommune, Asgeir Gjerde, representant for kommunene i Ryfylke
Kommunalsjef LMT Bjerkreim kommune, Kristian Nomedal, representant for kommunene i Sørfylke
Aktivitet arbeidsutvalg (AU-IUA)
Andre oppgaver tillagt IUA er blitt ivaretatt av et utvidet arbeidsutvalg (AU-IUA), som har bestått av følgende medlemmer:
Brann- og redningssjef i Rogaland brann og redning IKS, Henry Ove Berg, leder
Varabrannsjef i Rogaland brann og redning IKS, Ståle Fjellberg, nesteleder
Daglig leder Stavangerregionen Havn, Odd Bjørn Bekkeheien
Havnefogd i Eigersund havnevesen KF, Knut Seglem
Havnesjefen i Sandnes Havn KF Thor Thingbø
Representant Ryfylke, Asgeir Gjerde
Representant Sørfylke, Kristian Nomedal
I tillegg til arbeidsutvalgets faste medlemmer har følgende personer deltatt dersom arbeidsutvalget har behandlet saker innen deres spesialområde
Steinar Østbø, ansvarlig lager Jorenholmen og Vektaren
Geir Nilsen, beredskapssekretær
Tor Egil Tengesdal, ansvar strandrensekoordinatorer.
Svein Oskar Wigestrand, ansvar lager og beredskap i Egersund.
AU-IUA har på avholdte møter i løpet av året diskutert og behandler følgende saker:
• Forberedelser til årsmøte
• Øvelsesaktivitet herunder planlegging av deltakelse i stabs og lederøvelse med Kystverket.
• Bruk av ELS som ledelsesprinsipp
• Anskaffelse og planlegging av opplæring krisestøtteverktøy CIM.
• Innkjøp av materiell
• Etablering av strandrensegruppe, utarbeiding av tiltakskort langs Jærstredene
Fortsatt drift
Arbeidsutvalget/ styret mener regnskapet gir et rettvisende bilde av drift og den finansielle stilling og legger fortsatt drift til grunn. IUA har positiv egenkapital pr 31.12.2016.
Regnskapsinformasjon
Etter IUA’s arbeidsutvalgets (styrets) oppfatning gir fremlagt resultatregnskap og balanse utfyllende informasjon om driften og stillingen.
Det har heller ikke inntrådt forhold etter regnskapsåret som har betydning ved vurdering av det interkommunale samarbeidet.
IUA’s regnskap for 2016 viser et forbruk på kr 2 271 120 og en inntekt på kr 2 703 515.
Brutto viser driftsresultatet overskudd på kr 432 395.
IUA’s arbeidsutvalg foreslår at årets overskudd (Årsresultat på kr 710 216) settes av til fri egenkapital (fond). Dette for å kunne dekke uforutsette utgifter ved aksjoner eller fremtidige investeringer i nytt utstyr eller utstyrsutskiftning. Dette er en målrettet oppsparing til nødvendig investering uten å be kommunene om mer penger til dette prosjektet. IUA må planlegge for en betydelig oppdatering av avtaler og planverk i forbindelse med innføring av revidert Miljøforskrift 18A som i skrivende stund er på høring.
Arbeidsutvalget må ved disponering av disse midlene ta hensyn til fremtidige avskrivninger på allerede foretatte investeringer.
Arbeidsmiljø
Det interkommunale samarbeidet (IUA) har ingen fast ansatte. Utvalget disponerer mannskaper fra medlemskommunene ved innsatser. Det har ikke vært registrert skader eller ulykker under innsatser og øvelser i 2016.
Ytre miljø
Utvalget driver ikke virksomhet som forurenser det ytre miljø. Utvalget administrerer på vegne av medlemskommunene beredskap mot akutt forurensning i Sør-Rogaland.
Likestilling
Utvalget har ingen fast ansatte. Utvalget er sammensatt av fagpersonell valgt av medlemskommunene. Utvalget er også aksjonsledelse ved innsatser.
Aktiviteter i 2016
Rapporterte hendelser med forurensning.
2016 var et år hvor det var registrerte færre hendelser/oppdrag innen akutt forurensing enn de foregående årene. Av disse vil vi nevne følgende:
Kommune | Adresse | Hendelse | |
---|---|---|---|
Egersund | Sørasundet | Melding om ulovlig spyling fra fartøy, intet søl funnet | |
Egersund | Eideveien 2 | Diesel lekkasje fra tank på lastebil, 300 l | |
Egersund | Havn | Diesel søl ved Solkroa havn, kontroll | |
Hå | Djuphodl 2 | Avgravd ledning naturgass | |
Hå | Trøskjehølhagen 8 | Diesel søl fra buss på jernbanestasjonen Vigrestad | |
Hå | Nordre Tjemsland 14 | Dieselutslipp i Reiestadbekken, kontroll | |
Sandnes | Kirkegata 2 | 50 l hydraulikkolje søl fra traktor på vei | |
Sandnes | Dalevn 110 | 100 l hydraulikkolje søl på sjøen | |
Sandnes | Heigreveien 295 | Oljeprodukt renner ut i Folkvordkanal | |
Sandnes | Leitehagen 11 | Diesel lekkasje i storånå, 10 lenser lagt ut | |
Sandnes | Konradhagen 1A | Ligger lenser, lukter diesel, som vi har lagt ut | |
Sandnes | Hommersåk, Kaivn | 28 fot båt synker, 4 lenser lagt ut, båt opp med krane | |
Sandnes | Hanabakken 5 | Tilhenger velt, 3000 l grasat | |
Sandnes | Heigreveien 450 | 300 l hydraulikkoljesøl i veibanen | |
Sandnes | Riksvei 44 | Vei-midtpunkt hydraulikkoljesøl fra lastebil | |
Sandnes | Høgsfjorden | Oljelukt/surt 300mx300m, kontroll | |
Sandnes | Torger Carlsensgt 5 | Hydraulikkolje lekkasje fra lastebil, 70 l | |
Sandnes | Jærveien 336 | Lekkasje 25 l kanne, UN3109, fare 539 uteområde | |
Sandnes | Jærveien 340 | Hydraulikkoljesøl fra truck, 500-600 l | |
Sandnes | Koppholen 13 | Oljeutslipp i Foruskanalen | |
Sandnes | Gml Ålgårdsveien 186 | Diesel lukt i bekken ved gml Ålgårdsvei | |
Sola | Risavika havnering 14 | Stoff i sjøen, kontroll | |
Stavanger | Byfjorden | Oljesøl 50x500m ,meldt VTS .Vektaren kontroll | |
Stavanger | Vågen | Havnevesenet melder olje/matolje søl - kontroll | |
Stavanger | Jernbaneveien 3 | Trafikkleder Boreal meldt oljesøl fra buss 1m2 | |
Stavanger | Lagerveien 19 | Foruskanalen 1 sekk akrylatmaling i pulverform | |
Stavanger | Engøy | Diesel søl i Pyntesundet, ukjent hvor det kommer fra | |
Stavanger | Kvernevikveien 77 | Hydraulikkoljesøl fra traktor | |
Stavanger | Husabøåkeren 10 | Bensinlekkasje fra personbil | |
Time | Varheive | Diesel lukt i bekk | |
Time | Torvvegen | Kontroll av utslipp fra rør i Rosslandsånå | |
Time | Jærveien 148 | Bensinlekkasje fra personbil | |
Time | Svartingstadvegen 15 | Diesel/olje lekkasje, oljefilm ved skateparken |
Kurs 2016
IUA har i løpet av 2016 hatt følgende deltakere på ekstern eller intern kursaktivitet:
Kurs i koordinering av strandrensing for IUA
Høsten 2016 deltok følgende personer på et 2,5 dagers kurs for strandrensekoordinatorer i regi av Kystverket.
Tor Egil Tengesdal – Egersund brannvesen
Tormod Mehus – Rogaland brann og redning IKS
Jarle Kloster – Hå brannvesen
Tom Erik Tobiassen – Rogaland brann og redning IKS
Yngve Bye Bruun – Rogaland brann og redning IKS
I forkant gjennomførte IUA en rekruttering til denne funksjonen og brukte dette kurset til styrking av beredskapen innen dette fagfeltet.
Foto: Tommy Pedersen
Teigleder kurs Norges brannskole
Norges brannskole gjennomførte i uke 40 teigleder kurs for personell inne IUA som er tiltenkt en rolle som lagleder ved eventuelle oljevernaksjoner.
IUA Sør Rogaland deltok med til sammen 23 personer på dette kurset.
Dette kurset ble avholdt i etterkant av grunnkurset og vi fikk hadde som målsetting at minst en person fra hver kommune som hadde deltatt på grunnkurset skulle delta. Vi klarte å få med en person fra 16 av kommunene samt mannskap tilknyttet Vektaren i Rogaland brann og redning.
Grunnkurs innsatsmannskaper
Arbeidsutvalget gav i 2015 tilslutning til at Tommy Pedersen og David Riska skulle gjennomføre en opplæring av personer fra deltakerkommunene som var utpekt til å bistå IUA ved en eventuell oljevernaksjon. Dette grunnkurset er bygget på læreplanen for opplæring i håndtering av akutt forurensning som skal bidra til å oppfylle forurensingslovens krav om beredskap og aksjoner mot akutt forurensning. Dette kompetansetiltaket har ført til en økt styrking av kommunenes evne til å bistå aktørene ved en akutt forurensning i lokalmiljøet. Dette bygger videre på den orientering som leder for IUA gav til politisk- og administrativ ledelse i medlemskommunene hvor hver kommune skulle bidra med minimum 10 personer som skulle gis en forhåndskunnskap innen bekjempelse av akutt forurensning.
Første runde av denne opplæringen ble gjennomført våren 2016 hvor til sammen 78 personer deltok på et to dagers grunnkurs.
Kurset er lagt opp til en dags teoriundervisning omkring oljevern og 1 dags praktisk innføring i IUA sitt oljevernutstyr.
Alle kursene ble gjennomført med lokale ressurser fra Rogaland brann og redning IKS.
Foto: Tommy Pedersen
Ved gjennomføring ble det tatt hensyn til geografisk plassering i IUA regionen og etterfølgende tabell viser antall avholdte kurs samt deltagere på disse.
Kurs avholdt | Deltakende kommuner | Deltakere på kurs |
---|---|---|
Sasiro / Stavanger mars 2016 | Sandnes kommune | 6 |
Klepp kommune | 5 | |
Time kommune | 5 | |
Hå kommune | 7 | |
Egersund april 2016 | Egersund kommune | 6 |
Sokndal kommune | 5 | |
Lund kommune | 5 | |
Bjerkreim kommune | 5 | |
Sasiro / Stavanger april 2016 | Gjesdal kommune | 5 |
Randaberg kommune | 5 | |
Sola kommune | 5 | |
Stavanger kommune | 10 | |
Stavanger mai 2016 | Rennesøy kommune | 5 |
Finnøy kommune | 4 |
Det er planlagt å videreføre denne aktiviteten også i 2017.
IUA har i 2016 avholdt følgende øvelser:
IUA Sør-Rogaland gjennomførte i uke 37 2016 en interkommunal lederøvelse (IKLØ) i regi av Kystverket. Førmålet med denne typen øvelse er å kontrollere om den kommunale og interkommunale beredskapen og samarbeidet med Kystverket fungerer etter forutsetningene i beredskapsplanen. Øvelsen tar sikte på å trene og motivere ledelsesapparatet i IUA.
Årets øvelse ble gjennomført på samfunnssikkerhetssenteret Sasiro og ble gjennomført over 2 dager.
Dag en var lagt opp som en informasjonsdag med gjennomgang av beredskapsplanen, presentasjon av Kystverket og IUA, gjennomgang av Kystinfo og miljøsårbare områder i vår region samt avklaringer omkring administrativ veileder for kommunene. Til denne dagen var det sendt ut invitasjon til kontaktpersoner i våre medlemskommuner samt for utpekte medlemmer av IUA sin ELS stab. Til sammen 54 personer deltok fra kommunene og staben på denne dagen. Dag to var en rens stabsøvelse hvor man fikk øvd på samhandling mellom IUA sin ELS stab og Kystverket. Til denne seansen ble det satt en ELS stab hvor det ved besetting av alle funksjonen var til sammen 20 personer fra IUA.
Økonomi
Regnskapet for IUA Sør-Rogaland vil alltid på grunn av sin driftsform med aksjoner og tilskudd avvike fra oppsatt budsjett. Driftsåret 2016 har vært et driftsår med en nedadgående trend når det gjelder gjennomførte IUA aksjoner fakturert til skadevolder. Dette medfører blant annet et betydelig avvik i forhold til budsjettet på sum driftsinntekter. På grunn av satsningen på gjennomføring av grunnkurs og økt oppmerksomhet på arbeid med strandrensning og kompetanseheving for forhåndsutpekt personell har det vært en økning i driftsutgifter til timelønn.
Kystverket hadde i 2016 en refusjonsordning hvor alle landets IUA kunne søke om refusjon av utgifter til kompetansehevende tiltak direkte rettet mot bistand under statlige aksjoner som gjelder akutt forurensing. Kystverket kunne dekke inntil 75 % av slike aktiviteter og IUA Sør-Rogaland sendte i november 2016 inne en søknad på bakgrunn av gjennomførte grunnkurs og fikk innvilget refusjon av dokumenterte utgifter som utgjorde kr 115 631. Overskuddet skal også brukes til forventet merarbeid i forbindelse med endringer/ presiseringer i Miljøforskriftens, kap 18A.
IUA’s regnskap for 2016 er ført av Stavanger kommune ved SK Regnskap. Regnskapet blir revidert av Rogaland Revisjon IKS.
IUA’s regnskap for 2016 viser et forbruk på kr 2 271 120, og en inntekt på kr 2 703 515.
Brutto viser driftsresultatet overskudd på kr 432 395.
IUA’s arbeidsutvalg foreslår at årets overskudd (Årsresultat på kr 710 216) settes av til fri egenkapital (fond). Dette for å kunne dekke uforutsette utgifter ved aksjoner eller fremtidige investeringer i nytt utstyr eller utstyrsutskiftning. Dette er en målrettet oppsparing til nødvendig investering uten å be kommunene om mer penger til dette prosjektet.
Arbeidsutvalget må ved disponering av disse midlene ta hensyn til fremtidige avskrivninger på allerede foretatte investeringer.
Arbeidsutvalget godkjente årsberetningen i møte den 1. mars 2017.
8.7.2 Årsregnskap
Årsregnskap 2016
Resultatregnskap 2016 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Resultatregnskap 2016 | R-2016 | B-2016 | R-2015 | ||
Driftsinntekter | |||||
Overføring fra kommunen | 1 944 174 | 1 766 543 | 1 716 548 | ||
Overføring fra andre | 420 000 | 330 000 | 357 900 | ||
Avgiftsfritt salg | 150 988 | 300 000 | 123 978 | ||
Avgiftspliktig salg | 1 210 | 150 000 | 215 463 | ||
MVA-kompensasjon | 187 143 | 200 000 | 188 112 | ||
Sum driftsinntekter | 2 703 515 | 2 746 543 | 2 602 001 | ||
Driftsutgifter | |||||
Lønn / Honorar | 712 857 | 424 000 | 600 367 | ||
Sosiale utgifter | 106 744 | 60 000 | 70 937 | ||
Ekstern leie eiendom | 139 988 | 55 000 | 94 290 | ||
Kommunikasjonsutstyr | 45 388 | 20 000 | 90 800 | ||
Driftsutgifter bygg/utstyr | 322 213 | 840 000 | 350 488 | ||
Driftsmateriale, verneutstyr mv. | 316 025 | 700 000 | 284 097 | ||
Godtgjørelse, velferd, kurs | 38 548 | 100 000 | 13 351 | ||
Innleide transporttjenester | 10 873 | 50 000 | 13 960 | ||
Kjøpte tjenester | 0 | 50 000 | 22 727 | ||
Andre driftsutgifter | 113 637 | 20 000 | 67 641 | ||
Mva-kompensasjon | 187 143 | 200 000 | 188 112 | ||
Avskrivninger | 277 704 | 0 | 171 828 | ||
Sum driftsutgifter | 2 271 120 | 2 519 000 | 1 968 598 | ||
Brutto driftsresultat | 432 395 | 227 543 | 633 402 | ||
Finansposter | |||||
Renteinntekter | 0 | 0 | 0 | ||
Renteutgifter | -118 | 0 | 245 | ||
Sum finansposter | 118 | 0 | -245 | ||
Motpost avskrivninger | 277 704 | 0 | 171 828 | ||
Netto driftsresultat | 710 216 | 227 543 | 804 986 | ||
Årsresultat | 710 216 | 227 543 | 804 986 | ||
Disponering | |||||
Overskudd overført til egenkapital | 710 216 | 0 | 804 986 | ||
Sum disponering | 710 216 | 0 | 804 986 |
Investeringsregnskap 2016
R-2016 | R-2015 | ||
Investeringer | |||
Investeringer i anleggsmidler | 0 | 1 058 750 | |
Årets finansieringsbehov | 0 | 1 058 750 | |
Finansiert slik | |||
Kompensasjon for merverdiavgift | 0 | 211 750 | |
Bruk av akkumulert overskudd | 0 | 847 000 | |
Sum finansiering | 0 | 1 058 750 | |
Udekket/udisponert | 0 | 0 |
Balanse 2016
Eiendeler | Note | R-2016 | R-2015 | |
---|---|---|---|---|
Anleggsmidler | ||||
Utstyr, maskiner og transportmidler | 4 045 756 | 4 323 459 | ||
Sum anleggsmidler | 4 045 756 | 4 323 459 | ||
Omløpsmidler | ||||
Bank | 2 941 955 | 2 048 040 | ||
Kundefordringer | 143 338 | 1 438 223 | ||
MVA-kompensasjon til gode | 20 188 | 389 222 | ||
Sum omløpsmidler | 3 105 481 | 3 875 485 | ||
Sum eiendeler | 7 151 237 | 8 198 944 | ||
Egenkapital og gjeld | Note | R-2016 | R-2015 | |
Egenkapital | ||||
Fond | 891 650 | 891 650 | ||
Akkumulert overskudd | 2 | 2 058 625 | 1 348 409 | |
Kapitalkonto | 3 | 4 045 755 | 4 323 459 | |
Sum egenkapital | 6 996 030 | 6 563 518 | ||
Kortsiktig gjeld | ||||
Skyldig arbeidsgiveravgift, feriepenger og skattetrekk | 4 | 64 136 | 69 128 | |
Skyldig merverdiavgift | 0 | 53 866 | ||
Leverandørgjeld | 65 262 | 1 415 164 | ||
Anordninger | 25 809 | 97 268 | ||
Sum kortsiktig gjeld | 155 207 | 1 635 426 | ||
Sum egenkapital og gjeld | 7 151 237 | 8 198 944 |
8.7.3 Noter
Note 1
Spesifikasjon av varige driftsmidler | R-2016 | R-2015 | |
---|---|---|---|
Anskaffelseskostnad 1/1 | 4 495 288 | 3 436 538 | |
Tilgang | 0 | 1 058 750 | |
Avgang | 0 | 0 | |
Akk. Avskrivninger 31/12 | 449 532 | 171 828 | |
Bokført verdi 31/12 | 4 045 756 | 4 323 459 | |
Årets avskrivning | 277 704 | 171 828 | |
Avskrivningssats | 10 % | 10 % | |
Note 2
Akkumulert overskudd | R-2016 | R-2015 | |
---|---|---|---|
Akkumulert overskudd 1/1 | 1 348 409 | 1 390 423 | |
Finansiering varige driftsmidler | 0 | -847 000 | |
Årets overskudd | 710 216 | 804 986 | |
Akkumulert overskudd 31/12 | 2 058 625 | 1 348 409 |
Note 3
Kapitalkonto | R-2016 | R-2015 | |
---|---|---|---|
IB | 4 323 459 | 3 436 538 | |
Anskaffet | 0 | 1 058 750 | |
Avskrivning | 277 704 | 171 828 | |
UB | 4 045 755 | 4 323 459 |
Note 4
Skyldig arbeidsgiveravgift, feriepenger og skattetrekk | R-2016 | R-2015 |
---|---|---|
Skyldig arbeidsgiveravgift | 8 317 | 8 225 |
Avsatte feriepenger + arbeidsgiveravgift | 31 813 | 36 598 |
Skyldig skattetrekk | 24 006 | 24 306 |
Sum | 64 136 | 69 128 |
Skyldig skattetrekk blir ved hver lønnskjøring overført til egen konto for skattetrekk.
8.7.4 Revisors beretning
Til årsmøtet i Interkommunalt utvalg mot akutt forurensning i Sør-Rogaland
UAVHENGIG REVISORS BERETNING
Uttalelse om revisjon av årsregnskapet
Konklusjon
Vi har revidert årsregnskapet for IUA SØR-ROGALAND som viser et ordinært resultat på kr 710 216 og et regnskapsmessig resultat på kr 710 216. Årsregnskapet består av balanse per 31. desember 2016, driftsregnskap og kapitalregnskap for regnskapsåret avsluttet per denne datoen, og noter til årsregnskapet, herunder et sammendrag av viktige regnskapsprinsipper.
Etter vår mening er det medfølgende årsregnskapet avgitt i samsvar med lov og forskrifter og gir en dekkende framstilling av den finansielle stillingen til IUA SØR-ROGALAND per 31. desember 2016, og av resultatet for regnskapsåret som ble avsluttet per denne datoen i samsvar med lov, forskrift og god kommunal regnskapsskikk i Norge.
Grunnlag for konklusjon
Vi har gjennomført revisjonen i samsvar med lov, forskrift og god kommunal revisjonsskikk i Norge, herunder de internasjonale revisjonsstandardene (ISA-ene). Våre oppgaver og plikter i henhold til disse standardene er beskrevet i Revisors oppgaver og plikter ved revisjon av årsregn-skapet. Vi er uavhengige av selskapet slik det kreves i lov og forskrift, og har overholdt våre øvrige etiske forpliktelser i samsvar med disse kravene. Etter vår oppfatning er innhentet revisjons-bevis tilstrekkelig og hensiktsmessig som grunnlag for vår konklusjon.
Øvrig informasjon
Ledelsen er ansvarlig for øvrig informasjon. Øvrig informasjon består av (informasjon i selskapets årsrapport), men inkluderer ikke årsregnskapet og revisjonsberetningen.
Vår uttalelse om revisjonen av årsregnskapet dekker ikke øvrig informasjon, og vi attesterer ikke den øvrige informasjonen.
I forbindelse med revisjonen av årsregnskapet er det vår oppgave å lese øvrig informasjon med det formål å vurdere hvorvidt det foreligger vesentlig inkonsistens mellom øvrig informasjon og årsregnskapet, kunnskap vi har opparbeidet oss under revisjonen, eller hvorvidt den tilsynelaten-de inneholder vesentlig feilinformasjon. Dersom vi hadde konkludert med at den øvrige informa-sjonen inneholder vesentlig feilinformasjon, er vi pålagt å rapportere det. Vi har ingenting å rap-portere i så henseende.
Styret og daglig leders ansvar for årsregnskapet
Styret og daglig leder er ansvarlig for å utarbeide årsregnskapet i samsvar med lov og forskrifter, herunder for at det gir en dekkende fremstilling i samsvar med lov, forskrift og god kommunal regnskapsskikk i Norge. Ledelsen er også ansvarlig for slik intern kontroll den finner nødvendig for å kunne utarbeide et årsregnskap som ikke inneholder vesentlig feilinformasjon, verken som følge av misligheter eller utilsiktede feil.
Revisors oppgaver og plikter ved revisjonen av årsregnskapet
Vårt mål med revisjonen er å oppnå betryggende sikkerhet for at årsregnskapet som helhet ikke inneholder vesentlig feilinformasjon, verken som følge av misligheter eller utilsiktede feil, og å avgi en revisjonsberetning som inneholder vår konklusjon. Betryggende sikkerhet er en høy grad av sikkerhet, men ingen garanti for at en revisjon utført i samsvar med lov, forskrift og god kommunal revisjonsskikk i Norge, herunder ISA-ene, alltid vil avdekke vesentlig feilinformasjon som eksisterer. Feilinformasjon kan oppstå som følge av misligheter eller utilsiktede feil. Feilinformasjon blir vurdert som vesentlig dersom den enkeltvis eller samlet med rimelighet kan forventes å påvirke økonomiske beslutninger som brukerne foretar basert på årsregnskapet.
Som del av en revisjon i samsvar med lov, forskrift og god kommunal revisjonsskikk i Norge, herunder ISA-ene, utøver vi profesjonelt skjønn og utviser profesjonell skepsis gjennom hele revisjonen. I tillegg:
- identifiserer og anslår vi risikoen for vesentlig feilinformasjon i årsregnskapet, enten det skyldes misligheter eller utilsiktede feil. Vi utformer og gjennomfører revisjonshandlinger for å håndtere slike risikoer, og innhenter revisjonsbevis som er tilstrekkelig og hensikts-messig som grunnlag for vår konklusjon. Risikoen for at vesentlig feilinformasjon som følge av misligheter ikke blir avdekket, er høyere enn for feilinformasjon som skyldes utilsiktede feil, siden misligheter kan innebære samarbeid, forfalskning, bevisste utelatel-ser, uriktige fremstillinger eller overstyring av intern kontroll.
- opparbeider vi oss en forståelse av den interne kontroll som er relevant for revisjonen, for å utforme revisjonshandlinger som er hensiktsmessige etter omstendighetene, men ikke for å gi uttrykk for en mening om effektiviteten av selskapets interne kontroll.
- evaluerer vi om de anvendte regnskapsprinsippene er hensiktsmessige og om regnskapses-timatene og tilhørende noteopplysninger utarbeidet av ledelsen er rimelige.
- evaluerer vi den samlede presentasjonen, strukturen og innholdet i årsregnskapet, inkludert tilleggsopplysningene, og hvorvidt årsregnskapet gir uttrykk for de underliggende trans-aksjonene og hendelsene på en måte som gir en dekkende fremstilling.
Vi kommuniserer med styret blant annet om det planlagte omfanget av revisjonen og til hvilken tid revisjonsarbeidet skal utføres. Vi utveksler også informasjon om forhold av betydning som vi har avdekket i løpet av revisjonen, herunder om eventuelle svakheter av betydning i den interne kontrollen.
Uttalelse om øvrige lovmessige krav
Konklusjon om budsjett
Basert på vår revisjon av årsregnskapet som beskrevet ovenfor, mener vi at de disposisjoner som ligger til grunn for årsregnskapet i det alt vesentlige er i samsvar med budsjettvedtak, og at budsjettbeløpene i årsregnskapet stemmer med regulert budsjett.
Konklusjon om årsberetningen
Basert på vår revisjon av årsregnskapet som beskrevet ovenfor, mener vi at opplysningene i års-beretningen om årsregnskapet er konsistente med årsregnskapet og er i samsvar med lov og for-skrifter.
Konklusjon om registrering og dokumentasjon
Basert på vår revisjon av årsregnskapet som beskrevet ovenfor, og kontrollhandlinger vi har funnet nødvendig i henhold til internasjonal standard for attestasjonsoppdrag (ISAE) 3000 «Attestasjonsoppdrag som ikke er revisjon eller forenklet revisorkontroll av historisk finansiell informasjon», mener vi at ledelsen har oppfylt sin plikt til å sørge for ordentlig og oversiktlig registrering og dokumentasjon av selskapets regnskapsopplysninger i samsvar med lov og god bokføringsskikk i Norge.