Organisatoriske endringer

Flere organisatoriske endringer er gjennomført innenfor levekårsområdet, blant annet med åpning av Boligkontoret høsten 2016. Virksomheten har et samlet ansvar for boligsosiale virkemidler og funksjoner slik at brukerne lettere får tilgang til relevante tjenester, samtidig som de får færre personer å forholde seg til. Siden våren 2016 har oppvekst- og levekårservice vært i en prosess med å samlokalisere og samordne tjenestene knyttet til innbyggerservice med tilsvarende funksjoner på servicetorget. Opprettelsen av boligkontoret var første steg i denne sammenhengen.

Oppsøkende behandlings team (OBS-teamet) som gir tjenester til personer med alvorlige psykiske lidelser og sammensatte tilleggsproblemer,  er et samarbeid mellom Stavanger kommune og Stavanger universitetssykehus. OBS-teamet har tidligere vært organisert som en avdeling i Hillevåg hjemmebaserte tjenester, men ble sommeren 2016 etablert som en egen virksomhet i Stavanger kommune. Virksomhetsleder for OBS-teamet rapporterer både til Stavanger kommune og Stavanger universitetssykehus.

Det har i tillegg vært en omfattende omorganiseringsprosess innenfor hjemmebaserte tjenester, hvor bofellesskapene har blitt skilt ut fra de hjemmebaserte tjenestene og etablert som egne virksomheter. I 2016 ble det opprettet tre nye virksomheter; Bo og aktivitet nord, Bo og aktivitet sør og Bo og aktivitet psykisk helse. Virksomhetene består av bofellesskap for utviklingshemmede og personer med psykiske lidelser. Disse bofelleskapene har tidligere vært en del av de hjemmebaserte tjenestene, men ble etablert som egne virksomheter for å sikre effektiv ressursutnyttelse, tilstrekkelig ledelsesmessig oppmerksomhet og helhetlig styring og utvikling av bofellesskapene. I forbindelse med oppretting av de tre nye bofellesskapsvirksomhetene ble Eiganes og Tasta hjemmebaserte tjenester slått sammen til en virksomhet, og Hillevåg og Hinna hjemmebaserte tjenester til en virksomhet. Omorganiseringen omfattes av 2 500 brukere, 1 100 årsverk, 1 600 ansatte og 220 boenheter. De nye virksomhetene var i drift 1. januar 2017.

Det har også vært en omorganisering i Bymiljø og utbygging i tilknytning til opprettelsen av de to nye kommunale foretakene Stavanger Bolig KF og Stavanger Utvikling KF.

Arbeidsgiverstrategien er under revidering og har vært på høring hos fagforeningene. Arbeidet vil bli sluttført i tilknytning til gjennomføring av ny hovedmodell. Ny tjenestemodell HR er etablert for å nå målet om å styrke daglig og strategisk lederskap. Modellen som ble iverksatt i januar 2016, støtter opp om arbeidsgiverstrategien ved å tydeliggjøre roller og ansvar.

Rådmannen har i tredje tertial satt i gang arbeidet med ny hovedmodell. I den første fasen omhandler dette arbeidet organisering av overordnet ledelse. Styringsgruppe for arbeidet i denne fasen har i tillegg til rådmannen i Stavanger kommune vært rådmennene i Finnøy og Rennesøy, samt tillitsvalgte fra Fagforbundet og Utdanningsforbundet. Arbeidet med ny hovedmodell vil fortsette i 2017.

Arbeidet med å etablere «Nye Stavanger» er startet opp. Det er etablert administrativ en koordineringsfunksjon og en administrativ styringsgruppe.